fbpx

Miniwacja

Samo wprowadzenie na rynek nowego produktu czy usługi niestety nie gwarantuje jeszcze sukcesu. Spora część innowacji nie realizuje założonego poziomu sprzedaży ani założonych celów zyskowności.

Współpracując z przedsiębiorcami często słyszę, że jakiegoś produktu nie da się sprzedać bo jest za drogi. W wielu przypadkach jest to bardzo wygodna wymówka, jednak muszę się zgodzićrównież z tym, że na rynku istnieje wiele produktów maksymalnie przeładowanych niepotrzebnymi cechami i bardzo wysoko pozycjonowanych cenowo. Przeładowanie funkcjonalnościami winduje cenę, produkt staje się zaawansowany i koło się zamyka.

Miniwacja, czyli produkt niedoszacowany.

No dobra, wiemy już, że produkt może być za drogi. Ale czy może być za tani?

Jak najbardziej tak. Taki produkt określa się mianem miniwacji, czyli produktu niedocenionego. To zjawisko może dotyczyć tych firm, które bardzo nisko wyceniają swój produkt, nie mając świadomości ile tak naprawdę klienci są w stanie za niego zapłacić, lub nie mając odwagi zażądać za swoją nowość wyższej ceny.

Jeżeli wyceniając swój produkt czy usługę bierzesz pod uwagę tylko koszty produkcji oraz w miarę zadowalającą Cię marżę, to istnieje duże ryzyko, że Twój produkt będzie niedoszacowany. Elementem, który musisz wziąć pod uwagę jest wartość dodana nowego produktu oraz to jak możesz tą wartość umieścić w cenie.

Aby uniknąć pułapki miniwacji dobrze jest przeprowadzać dyskusje z docelowymi klientami próbując ustalić ile są w stanie zapłacić za produkt, które cechy produktu budzą w nich największy entuzjazm oraz za które cechy są gotowi zapłacić najwięcej.

Jeżeli po wprowadzeniu produktu na rynek, Twój zespół sprzedaży z ogromną łatwością realizuje założone cele, sieć dystrybucji sprzedaje na maksymalnych marżach a produkt szybko sięwyprzedaje to znak, że nie doszacowałeś wartości swojej nowej usługi lub produktu i cena po prostu jest za niska.

Miniwacja to swojego rodzaju porażka pod płaszczykiem sukcesu. Z jednej strony masz powody do odtrąbienia sukcesu, z drugiej jednak strony koło nosa uciekają Ci ogromne pieniądze.

Na koniec ciekawostka.

Kojarzysz system wspomagający parkowanie Park Assist? Umożliwia on wykonanie manewru parkowania równoległego za pomocą jednego guzika. System składa się z kilku kamer, czujników i oprogramowania. Firma Valeo, która jest twórcą tej innowacji sprzedała system koncernowi Volkswagen za blisko 100 euro za sztukę.

Volkswagen zażądał od klientów końcowych około 670 euro za sztukę i ją uzyskał. Firma Valeo nie zdawała sobie sprawy z prawdziwej wartości swojego rozwiązania dla klientów. Mogła z powodzeniem zażądać za niego znacznie wyższej ceny.

© 2019 Inner Inspiration Cezary Fior